EsittelyIkivihreä toimintamalliTekemällä ja kokemalla oppimista, voimaantumista ja yhteisöllisyyttä - kasvimaalla, maatilalla ja metsässä Oppiminen ulkona antaa lisämahdollisuuksia koulun opetustyöhön ja monipuolistaa oppimisympäristöjä. Samalla voidaan siirtää kestävän kehityksen neljä tavoitetta ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen näkökulma koulun arkeen. Vihdin mallissa haetaan yhteyttä koulun, vanhempien, paikallisten toimijoiden, yritysten ja järjestösektorin välille. Toiminnan toteutuminen ja jatkuvuus edellyttävät näitä yhteyksiä. Kasvattaja-verkosto luo myös turvaa lasten arkeen. Malli auttaa ideoimaan ja luomaan ulkona tekemisen paikan yhteistyössä koulun toimijoiden kanssa. Erilaisten oppimisympäristöjen oivaltava löytäminen ja käyttöönotto onnistuvat myös kivi- ja betonipihoilla. Tarkoituksena on, että oman idean ja yhteisen pohjatyön jälkeen, ulkona oppiminen tulee osaksi koulun opetussuunnitelmaa. Ikivihreän mallin myötä oppiminen tapahtuu luonnossa, luonnosta ja luonnon hyväksi.
|